maandag 23 maart 2015

Perfecte manicure in 10 stappen


Ik krijg vaak de vraag hoe ik mijn nagels lak en of ik nepnagels op heb, en dat beschouw ik als een enorm compliment. Ik was vrij jong toen ik geobsedeerd raakte door nagellak, nagelstickers en nail-art. Ik zal laten zien op welke manier ik mezelf een manicure geef.
Ik heb geluk dat ik van mezelf vrij sterke nagels heb met lange nagelbedden. Zelfs kortgeknipt zien ze er lang uit. Ze groeien ook nog eens best snel, en daar ben ik heel erg blij mee. 

Stap 1: Verwijder je oude nagellak.Het liefst gebruik ik zo'n potje waarin je je vinger moet draaien, heeft dat ding ondertussen nog geen naam?? Als ik glitternagellak op heb, gebruik ik liever een gewone nagellakremover met een wattenschijfje en alluminiumfolie. Zorg dat je nagels volledig schoon zijn.
Stap 2: Knip en vijl je nagels in de gewenste vorm.Ik knip ze altijd met een nagelknipper, er zijn ook nagelschaartjes, maar die vind ik altijd zo klein, ze werken niet fijn. Vervolgens vijl ik m'n nagels recht. Vroeger vijlde ik ze altijd rond maar nu zit ik in een fase waarin ik recht het mooist vind. De regel is om je nagels in één richting te vijlen, als je zwakke nagels hebt, raad ik je dat ook aan maar zelf vijl ik wel in een zigzagbeweging. Ik heb nog nooit gemerkt dat m'n nagels daardoor beschadigd raken, en het werkt sneller.

Stap 3: Ga naar het toilet.Huhh?? Ja, doe dit gewoon want er is niets zo vervelends als naar het toilet te moeten gaan terwijl je nagellak nog niet droog is. Dan verpest je alles. Ook al moet je niet, ga toch gewoon voor de zekerheid. Ik denk altijd dat ik het komende uur echt niet naar het toilet moet, maar het is me al zo vaak overkomen dat ik toch moet en probeer m'n broek uit te trekken zonder m'n natte nagellak te beschadigen. High five als jij dat kan, maar mij is het nog nooit gelukt helaas, dus ik ga altijd naar het toilet vóór ik begin aan het lakken.
Stap 4: Maak je nagels vetvrij.Ga één keer heel kort met slechts één watje nagellakremover over je nagels. Op die manier blijft de nagellak veel beter zitten.
Stap 5: Doe een base-coat op en laat drogen.
Een base-coat is een basislak voor je nagellak. Hierdoor blijft de nagellak veel langer zitten en krijg je geen gele plekjes op je nagels. Vroeger gebruikte ik transparante nagellak als basecoat, dat werk ook prima maar ik raad je aan om toch een echte base-coat te kopen, die werkt veel beter. Mijn favoriet is die van Essence. Hij is volgens mij alleen verkrijgbaar bij de Kruidvat filialen met een tweede essence schap. Deze drogen trouwens heel erg snel. 

Stap 6: Doe een dun laagje nagellak op.
Dip bij elke nagel je borstel in het potje, strijk die heel goed af langs de rand en lak je nagels in drie stroken. Begin in het midden, en dan 1 keer links en 1 keer rechts. Als je hele brede nagels heb, lak ze dan smaller, zodat ze optisch smaller lijken. Heb je echt hele kleine nagels waarbij je niet in drie stroken kan lakken, dan doe je het maar bij één strook. Ik werk het liefst bij een dik kwastje zoals die van Essence en Essie. Als het kwastje dun is, moet ik meer stroken gebruiken en krijg ik de nagellak niet zo egaal.
Stap 7: Laat dit heel goed drogen.
Je hebt een dun laagje aangebracht, dus lang moet het niet duren. Ongeveer twee minuutjes.
Stap 8: Breng een tweede DUN laagje nagellak aan.
Het is beter om met verschillende dunne lagen te werken in plaats van met één hele dikke, want dat krijg je niet snel droog.

Stap 9: Laten drogen.
Wacht deze keer iets langer dan de eerste laag. Drie tot vier minuutjes. Na twee lagen vind ik de dekking meestal prima, als je nagels nog een laagje nodig hebben, kan je die op dezelfde manier aanbrengen, maar zo'n nagellak vind ik niet goed.
Stap 10: Breng een top-coat aan.

Een top coat zorgt ervoor dat je nagels een hele mooie glans krijgen, en de kleur blijft langer zitten. Je kan ook een doorzichtig lakje gebruiken, dat deed ik vroeger ook maar geloof me, als je eenmaal een goede top coat hebt geprobeerd, wil je niets anders meer. Mijn favoriet is eentje van Essence, ook die is alleen verkrijgbaar bij het tweede schap. 


Dit laat je uiteraard ook goed drogen. Doe de eerstvolgende 10 minuten geen dingen waarbij je je nagels snel kan beschadigen, want je weet nooit, het kan zijn dat je niet genoeg hebt gewacht tussendoor en je wilt je manicure niet beschadigen. Als je echt zeker bent dat je nagellak droog is, ga dan je handen wassen. Ik doe dit altijd omdat ik anders onbewust blijf rondlopen met nagels die niets mogen aanraken.

Zo is je manicure helemaal perfect. Dit is mijn manier, zo blijft de lak ook zeker een vijftal dagen zitten. Het hangt natuurlijk ook van de kwaliteit van je lak af, maar ik ben op deze manier meestal heel tevreden. Hopelijk hebben jullie wat aan dit stappenplan.

Hoe vaak lakken jullie je nagels?

Liefs,
Sheela

1 opmerking:

  1. Fijne tips, vooral die van ga naar de toilet haha. Je nagels zien er prachtig uit. Mooie foto's.

    BeantwoordenVerwijderen